14 februari 22 |

Social media

Blog

Welke gegevens verzamelen social media app nu eigenlijk? En wat doen ze met al die data? Daar gaat dit blog over.

We hebben lang getwijfeld of we dit blog moesten schrijven. De wereld van social media verandert enorm snel. En populaire apps komen en gaan nog sneller dan mode. Dus wat we hieronder schrijven is over een half jaar waarschijnlijk weer achterhaald.

Lees dit blog dan ook vooral met de bril van ‘wat kan er mogelijk gebeuren met mijn gegevens of die van mijn kind bij gebruik van social media?‘.

De apps die we hieronder nader toelichten zijn:

  • Snapchat
  • Tiktok
  • Facebook & Instagram
  • Telegram
  • Whatsapp
  • YouTube

Snapchat

De eerste privacyverklaring die we bespreken is Snapchat. Snapchat geeft aan drie categorieën gegevens te verzamelen.

  • Gegevens die jij verstrekt: dit zijn onder andere je naam, e-mailadres en geboortedatum, maar ook de Snapchat foto’s en filmpjes die je zelf verstuurt. Wat Snapchat aangeeft, is dat je moet opletten dat mensen jouw snaps die je verstuurt makkelijk kunnen opslaan en buiten de app kunnen kopiëren.
  • Gegevens die ze verkrijgen wanneer je hun diensten gebruikt: Snapchat weet naar wie je welke snaps hebt gestuurd, welke verhalen je hebt bekeken en welke advertenties je bekijkt. Wanneer je Snapchat gebruikt, kan de app informatie verzamelen over je locatie, door IP adressen weet Snapchat altijd ongeveer je locatie. Als je daarvoor toestemming geeft, kan Snapchat ook informatie verzamelen over je exacte locatie.
  • Gegevens die ze ontvangen van derden. Snapchat kan informatie over jou verzamelen die ze vinden bij andere gebruikers, zusterbedrijven en derde partijen.

Snapchat geeft verschillende doelen waarvoor ze de gegevens verwerken. Snapchat verzamelt gegevens op de diensten te ontwikkelen, exploiteren en verbeteren. Gegevens worden tevens gebruikt om het gebruik van de app voor de gebruiker te personaliseren.

Weet ook dat Snapchat de advertenties aanpast op je persoonlijk gebruik van de app.

Tot slot is het interessant om te weten dat Snapchat je persoonsgegevens deelt met derden. Via geïntegreerde diensten van derden verstrek je mogelijk gegevens aan de derde partij en aan Snap.

Volgens Snapchat zijn ze niet verantwoordelijk voor de manier waarop deze derden je gegevens verzamelen en gebruiken. Over gebruik voor kinderen staat er, dat kinderen onder 13 jaar geen gebruik mogen maken van de app. Er zijn verder geen kindvriendelijke opties.

Tiktok

De privacyverklaring van Tiktok vatten we hieronder kort en duidelijk samen.

Tiktok geeft net als Snapchat aan op drie verschillende wijzen informatie van gebruikers te verzamelen. Gegevens die jij verstrekt, automatisch verzamelde informatie en informatie uit andere bronnen. Deze wijzen van informatie verwerking staan hierboven reeds uitgewerkt.

Wel opvallend is dat Tiktok kenmerken en eigenschappen verwerkt van de content die jij als gebruiker maakt. Bijvoorbeeld door objecten of landschappen te identificeren in de video opname, hieruit kan indirect je locatie worden opgemaakt. Verder leidt Tiktok jouw eigenschappen en interesses af op basis van de informatie die ze over je hebben. Hierop biedt Tiktok gepersonaliseerde reclames aan. Let op: deze gepersonaliseerde reclamesworden vaak op de feed pagina (pagina met alle leuke filmpjes) aangeboden, verdekt in de vorm van een filmpje wat niet goed te herkennen is als reclame. Zeker voor kinderen zal het niet duidelijk zijn dat het om reclame gaat.

Een functie van Tiktok is de duet of remix functie: andere gebruikers kunnen dan zonder jouw toestemming filmpjes die jij hebt gemaakt plaatsen op hun eigen accounts, met daarbij een eigen toevoeging.

Tiktok beschermd de jongere gebruikers wel enigszins. Hier zijn beperkingen voor kinderen onder de 16 jaar om hen te helpen beschermen tegen schadelijke inhoud:

  • Geen directe berichten toegestaan
  • Accounts worden automatisch ingesteld als “privé”, niet “openbaar“
  • Reacties zijn beperkt tot ‘Vrienden’, dus alleen mensen die in de vriendenlijst van het kind staan, kunnen hun commentaar plaatsen
  • Video’s kunnen niet worden geremixt of gedownload

Opvallend is dat de gepersonaliseerde reclames wel gewoon worden aangeboden bij kinderen.

Facebook & Instagram

Voor Facebook en Instagram geldt dezelfde privacyverklaring, aangezien deze twee platformen onder hetzelfde bedrijf vallen. Daarom worden deze twee samen behandeld. Facebook en Instagram, nu onder de gezamenlijke naam Meta, verzamelen ook weer verschillende soorten informatie.

De eerste categorie is de informatie die jij en anderen aanbieden. Hier verzamelt Meta de inhoud, communicatie en andere informatie die je aanlevert wanneer je de producten gebruikt. Bijvoorbeeld wanneer je jezelf registreert voor een account, inhoud maakt of deelt, en wanneer je chatberichten verstuurt en communiceert met anderen. Meta verzamelt informatie over hoe je de producten gebruikt, zoals welke soorten inhoud je bekijkt of benadert, welke functies je gebruikt, welke acties je uitvoert, met welke mensen en accounts je contact hebt en hoe lang, hoe vaak en wanneer je je activiteiten uitvoert.

Meta verwerkt ook gegevens over het apparaat waarop Facebook of Instagram op worden gebruikt. Ze verzamelen informatie van en over de computers, telefoons, verbonden tv’s en andere op internet aangesloten apparaten die je gebruikt en waarin de producten zijn geïntegreerd. Meta combineert de informatie van verschillende apparaten die je gebruikt. Ze gebruiken bijvoorbeeld informatie over de manier waarop je de producten op je telefoon gebruikt om de inhoud (inclusief advertenties), of functies die je ziet, beter te personaliseren wanneer je de producten gebruikt op een ander apparaat, zoals je laptop of tablet.

Ten slotte wordt er informatie van partners verwerkt door Meta. Adverteerders, app-ontwikkelaars en uitgevers kunnen informatie sturen via de Meta Business-hulpmiddelen die ze gebruiken. Deze partners bieden informatie over je activiteiten buiten Meta producten, waaronder over je apparaat, websites die je bezoekt, aankopen die je doet, de advertenties die je ziet en hoe je andere services gebruikt, ongeacht of je een account hebt of bent aangemeld bij Meta. Meta maakt gebruik van de informatie die ze over jou hebben, inclusief informatie over je interesses, acties en verbindingen, om advertenties, aanbiedingen en andere inhoud voor jou te aan te bieden en te personaliseren.

Meta maakt gebruik van locatie-gerelateerde informatie, zoals je huidige locatie, waar je woont, de plaatsen waar je graag naartoe gaat en de bedrijven en mensen waarbij je in de buurt bent, om producten, inclusief advertenties, te personaliseren en verbeteren.

Telegram

Telegram slaat net als de andere apps je accountgegevens op, zoals telefoonnummer, emailadres, geboortedatum en gebruikersnaam. Ook worden alle chatberichten en foto’s en video’s die je deelt opgeslagen. Net als bij Facebook, Snapchat en Instagram, kun je je contactenlijst koppelen aan je Telegram account. Als je hiervoor toestemming geeft, kan je zien wie van jouw contacten de app gebruikt en kunnen jouw contacten ook zien dat jij de app gebruikt. Weet dat je deze toestemming te allen tijde kan intrekken.

Het enige dat Telegram deelt over verwerking locatiegegevens, is dat wanneer je via een chatbericht je locatie naar iemand stuurt deze locatiegegevens zo worden behandeld als andere berichten. Als je live locatie deelt in een chat of ‘Maak mezelf zichtbaar’ inschakelt voor mensen in de buurt, gebruikt Telegram deze gegevens om jouw locatie weer te geven aan de gebruikers met wie u deze deelt, zelfs als de app is gesloten – zolang deze optionele functies geactiveerd zijn.

In tegenstelling tot veel andere services gebruikt Telegram de gegevens niet voor advertentie-targeting of andere commerciële doeleinden. Telegram slaat alleen de informatie op die het nodig heeft om te functioneren als een cloudservice. Telegram biedt adverteerders een tool om hun berichten te promoten in openbare één-op-veel-kanalen, maar deze gesponsorde berichten zijn uitsluitend gebaseerd op het onderwerp van de openbare kanalen waarin ze worden getoond. Er worden geen gebruikersgegevens gedolven of geanalyseerd om advertenties of gesponsorde berichten weer te geven.

Telegram deelt de persoonsgegevens met verschillende partijen. De gegevens worden ten eerste gedeeld met andere Telegram gebruikers die de gegevens van jou doorgestuurd krijgen. Telegram deelt de gegevens met dochtermaatschappijen, om de diensten te verbeteren en ondersteunen.

Whatsapp

Whatsapp is een dochtermaatschappij van Facebook en valt dus ook onder Meta. Voor Whatsapp geldt wel een andere privacyverklaring dan voor Facebook en Instagram.

Bij deze app wordt wederom informatie verwerkt die jij geeft, bijvoorbeeld de gegevens die je moet invullen om het account aan te maken. Ook verwerkt Whatsapp alle berichten die je verstuurt naar andere gebruikers. Bij Whatsapp is er ook de optie om de contactenlijst te koppelen aan de app om te kijken welke contacten er gebruik maken van Whatsapp; dit mag de app alleen doen als je hiervoor toestemming hebt gegeven.

Whatsapp verwerkt van alle gebruikers de locatiegegevens. Door middel van IP-adressen kan Whatsapp ongeveer jouw locatie vaststellen, zonder dat je hiervoor toestemming hebt gegeven. Wanneer je met een contact je exacte locatie gaat delen, geef je hiermee automatisch toestemming aan Whatsapp om jouw exacte locatiegegevens te verwerken.

Op welke manieren komt Whatsapp aan jouw persoonsgegevens, is een interessant punt. In de privacyverklaring staat dat wanneer andere gebruikers informatie over je delen (met jou, maar ook met anderen), dit door Whatsapp wordt verwerkt. Derden kunnen ook gegevens van je aan Whatsapp verstrekken, denk dan aan Facebook en Instagram, dit zijn de zusterbedrijven van Whatsapp.

Waar gebruikt Whatsapp jouw persoonsgegevens voor? Volgens de privacyverklaring gebruikt Whatsapp de gegevens om de app te verbeteren, aan te passen en te personaliseren. Verder gebruikt Whatsapp de gegevens voor de veiligheid en bescherming van de gebruikers. Whatsapp wil neppe accounts, oplichters en mensen die schadelijke informatie verspreiden op kunnen sporen.

Persoonsgegevens worden volgens het platform gebruikt om je op de hoogte te houden van het beleid, updates en om je te informeren over andere diensten zoals Facebook. Volgens Whatsapp staan ze geen advertenties toe van derde partijen, er worden ook geen persoonsgegevens verwerkt om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden.

YouTube

Het laatste sociale platform is Youtube. Dit platform is een dochterbedrijf van Google. Er geldt geen specifieke privacyverklaring voor Youtube. De privacyverklaring van Google is daarom van toepassing. Youtube verwerkt zoals we al eerder zagen drie vormen van persoonsgegevens. De eerste weg waardoor ze persoonsgegevens verkrijgen is door de gegevens die je zelf verstrekt. Dus de gegevens die je doorgeeft bij het aanmaken van een account. Maar ook content die je op Youtube plaatst of hoe je met andere gebruikers communiceert.

Verder verzamelt Youtube gegevens terwijl je de app gebruikt, dus informatie over de apps, browsers en apparaten die je gebruikt om toegang te krijgen tot Google-services, waardoor Youtube betere functies kan aanbieden. Let op dat hier ook gegevens worden verwerkt zoals het IP adres van het apparaat waarop je Youtube gebruikt.

Youtube verzamelt ook gegevens over je activiteit op de app. De activiteitengegevens die ze verzamelen, kunnen onder meer bestaan uit:

  • termen waarnaar je zoekt;
  • video’s die je bekijkt;
  • weergaven van en interacties met content en advertenties;
  • spraak- en audiogegevens als je audiofuncties gebruikt;
  • aankoopactiviteiten;
  • mensen met wie je communiceert of met wie je content deelt;
  • activiteiten op sites en apps van derden die gebruikmaken van de services;
  • browsegeschiedenis op Chrome die je hebt gesynchroniseerd met jouw Google-account.

Youtube gebruikt de gegevens die ze verzamelen om de services aan te passen, onder andere door aanbevelingen te doen, gepersonaliseerde content te bieden en aangepaste zoekresultaten weer te geven. Afhankelijk van je instellingen kan Youtube ook gepersonaliseerde advertenties laten zien op basis van interesses. Als je bijvoorbeeld zoekt naar ‘mountainbikes’, kunt je een advertentie te zien krijgen voor sportmateriaal.

Youtube gebruikt geautomatiseerde systemen die je content analyseert om bijvoorbeeld aangepaste zoekresultaten, gepersonaliseerde advertenties of andere functies te bieden die zijn aangepast aan de manier waarop je de services gebruikt. Beheer je voorkeuren over advertenties die worden weergegeven op Youtube om advertenties weer te geven. Je kan interesses aanpassen, kiezen of persoonlijke gegevens worden gebruikt om advertenties relevanter te maken en bepaalde advertentieservices in- en uitschakelen.

Youtube heeft voor jongere kinderen een ouderlijk toezicht optie. Ouderlijk toezicht op YouTube is een door de ouders beheerde versie van het gewone YouTube en YouTube Music voor kinderen jonger dan 13 jaar.Bij een account dat onder toezicht staat, kunnen ouders een content-instelling selecteren waarmee de video’s en muziek worden beperkt die kinderen jonger dan 13 jaar kunnen vinden en afspelen.

Als accounts onder toezicht staan, veranderen ook hun functies en standaardinstellingen, en de advertenties die de gebruikers te zien krijgen. Sommige functies die normaal beschikbaar zijn op YouTube, zijn uitgezet bij verschillende content-instellingen. Dit zijn enkele functies die niet beschikbaar zijn voor accounts die onder toezicht staan:

Bekijken

  • Livestreamvideo’s (alleen uitgeschakeld voor de content-instelling Ontdekken)
  • Posts

Interactie

  • Reacties
  • Live chat

Maken

  • Kanaal
  • Livestream
  • Posts
  • Openbare en verborgen playlists
  • Stories
  • Shorts
  • Video-uploads

Kopen

  • Kanaallidmaatschappen
  • Merchandise van de creator
  • Donaties aan YouTube Giving
  • Films en tv-programma’s
  • Super Chat en Super Stickers

YouTube-apps

  • YouTube Go
  • YouTube Studio
  • YouTube TV
  • YouTube VR

Overige

  • Producten toevoegen op YouTube
  • Casten op tv
  • Gekoppelde game-accounts
  • Incognito
  • Gepersonaliseerde advertenties
  • Beperkte modus