12 september 23 |

Top 5 redenen om te voldoen aan de AVG

AVG Blog

Een veel gestelde vraag van kleine en middelgrote organisaties is “waarom zou ik iets aan AVG doen?“. Hieronder geven we 5 cijfermatig onderbouwde argumenten:

1. “Privacy” staat op #3 van belangrijkste grondrechten

Uit een recente peiling van de overheid blijkt dat de Nederlandse burgers hun privacy steeds belangrijker gaan vinden.

2. 60% van het MKB met een groot datalek is binnen 3 jaar failliet

Uit de Cisco 2022 Privacy Benchmark Study blijkt dat een groot datalek voor het merendeel van de MKB-ondernemers het eindstation betekent. De oorzaken hiervoor zijn niet alleen de directe kosten, maar vooral het verlies aan reputatie en commerciële focus. Organisaties die hun privacy programma wel goed op orde hebben, krijgen nog steeds te maken met datalekken, echter zij zijn in staat om de impact van het datalek significant te verminderen. Zij blijven wel bestaan.

3. Behoud van klanten

Uit de Cisco 2021 Consumer Privacy Study blijkt dat 32% van de consumenten actief van winkel, provider, etc. wisselt, omdat men ontevreden is over hoe hun huidige leverancier met hun privacy omgaat of hier niet transparant in is.

4. Omzetverhoging en kostenreductie

Uit de Cisco 2023 Privacy Benchmark Study blijkt dat 90% van de consumenten géén aankopen wil doen bij organisaties die niet goed met hun data omgaan. Dit biedt kansen voor organisaties die privacy aantoonbaar wel op orde hebben.

Cisco heeft, op basis van diverse andere bronnen, berekend dat een investering van €1,- in privacy een opbrengst genereert van €1,80. Deze opbrengst bestaat uit de volgende componenten:

  • Omzetverhoging
  • Efficiency-voordelen
  • Minder kosten bij een datalek
  • Aantrekkelijker voor de buitenwereld

5. Employer branding

Uit een studie van KPMG uit 2021 blijkt dat 13% van de medewerkers er geen vertrouwen in heeft dat de eigen werkgever juist omgaat met de persoonsgegevens van het personeel. Dit terwijl privacy enorm belangrijk wordt gevonden (zie punt 1). In de huidige arbeidsmarkt is het vechten om talent aan te trekken en te behouden. Bij méér dan 1 op de 8 medewerkers loopt de organisatie een verhoogd risico dat de medewerker vertrekt, vanwege een gebrek aan vertrouwen rondom privacy.